Růžová kola zaznamenala dramatický propad
V roce 2018 byla růžová kola v Liberci pozitivním překvapením. Zájem Liberečanů překvapil všechny skeptiky, kteří roky tvrdili, že v Liberci na kolech nikdo jezdit nebude a že jde o vyhozené peníze. Za celý rok proběhlo celkem 43.205 výpůjček. Dotace města na provoz byla 700.000 Kč, náklady na jednu jízdu tak činily 16 Kč.
Změna pro Liberec, která přišla s konkrétními návrhy a opatřeními na rozvoj cyklodopravy ve městě, stihla ještě zajistit 2,4 mil. Kč dotace ze Státního fondu životného prostředí na projekt 100 kol pro bikesharing v Liberci. Po volbách je ale najednou vše jinak.
Růžová kola zaznamenala dle údajů provozovatele
dramatický propad. Oficiální data společnosti Rekola porovnala využití kol za
první 3 měsíce roku 2018 a roku 2019. Přestože je kol o 40 více, propad je více
než 40 %!
Na vině je podle zastupitele J. Felcmana (Změna pro Liberec) jednoznačně zkrocení Rekol do stojanů: "Starostové pro Liberec se měli potřebu v rámci volební kampaně vymezit vůči všemu, co by mohlo být vykládáno jako úspěch Změny pro Liberec. U růžových kol tak zareagovali na občasné výkřiky na sociálních sítích o "všude se povalujícím růžovém šrotu". Tato populistická a destruktivní politika Starostů tak zruinovala právě to elegantní a živelné na růžových kolech - dojedu, kam potřebuji, odložím kolo, kde se mi to hodí."
Jan Korytář, který projekt prosadil, k tomu říká: "Je to frustrující vidět, když město začnou řídit lidé, kteří problematice nerozumějí a které víc zajímá, kde se nechat vyfotit na PR článek, než jak věci skutečně fungují. S tímto přístupem se cyklodoprava v Liberci opět dostane tam, kde byla dříve. Na okraj zájmu politiků, kteří se pro potřeby vlastní sebeprezentace ještě možná tak zúčastní každoroční cyklojízdy městem, ale fakticky jim na tom, jaké podmínky mají cyklisté, záležet nebude."
J. Felcman k tomu uzavírá: "Nové vedení města
opětovně prokazuje, že jeho politika patří spíše do minulého století. Kolo si
zkrátka neumí představit jinde než ve stojanech. Přitom aplikace společnosti
Rekola umožňuje spoustu variant, jak své uživatele vychovávat - za nevhodné
parkování mohl být uživatelům strháván kredit, udělovány výstrahy. Takto
s provozovateli obdobných systémů vyjednávají radnice v moderních
městech. Tady se namísto toho systém sdílených kol zruinuje a v centru se
vybudují parkoviště pro auta."