Nový parkovací dům pro studenty? Špatný nápad!

17.03.2025

Město Liberec aktuálně projednává změnu územního plánu, která má v areálu Technické univerzity Liberec vymezit plochu pro nový parkovací dům. Ten by měl sloužit hlavně studentům. Další zatahování aut do centra města nepovažujeme za vhodné, náš zastupitel Jan Stárek tak podal k této změně územního plánu připomínku. Její celý text si zde můžete přečíst:

Připomínky ke změně Z2_C územního plánu Liberec

Tímto podávám následující připomínky ke změně Z2_C územního plánu Liberec. Připomínky se týkají záměru Z.2_01-Z2_C, tj. parkovacího domu mezi ulicemi Fibichova a Bendlova. Moje připomínky dělím na připomínky procesního a věcného charakteru.

Připomínky procesní

V rámci zdůvodnění přijatého řešení ani při veřejném projednání změny Z2_C nebyla přesvědčivě zdůvodněna potřebnost parkovacího domu. Z toho důvodu považuji proces pořízení Změny Z2_C za rozporný s požadavky stavebního zákona. Dle jeho pravidel je třeba předložit k veřejnému projednání dokumentaci zahrnující kompletní odůvodnění, včetně kapitoly "Komplexní zdůvodnění přijatého řešení". Formálně byl tento požadavek v případě Změny Z2_C sice splněn, fakticky nikoliv. V předmětné kapitole nalezneme k nově vymezené ploše pro parkovací dům pouze tyto obsahově relevantní pasáže:

Záměr na zastavitelné ploše Z.2_01-Z2_C- určený obecně pro veřejné občanské vybavení – konkrétně parkovací dům pro bezprostředně navazující areál TUL koordinovaně s potřebami ZOO Liberec. Vymezení plochy vychází ze zpracované technické studie, která předpokládá tunelové řešení nájezdu s Fibichovy ulice a tím zachování spojitosti dotčené plochy registrovaného VKP č.101, který je navíc s ohledem ne tento záměr navržen k rozšíření východním směrem. Pro tento záměr byla již pořízena strategická změna původního územního plánu z roku 2002 č.105 včetně kladného vyhodnocení vlivů na ŽP, tuto projednanou a schválenou změnu se však již s ohledem na časovou návaznost nepodařilo promítnout do řešení nového územního plánu.

(…)

Byla doplněna plocha OV rozšiřující areál TUL o kapacitní parkovací dům a doplněny smíšené plochy obytné všeobecné SU umožňující další rozvoj občanského vybavení.

Jak je z citovaných pasáží odůvodnění zřejmé, jedna obsahuje popis procesních souvislostí týkající se ovšem procesu pořízení jiné změny ÚP, která měnila již neplatný, předchozí Územní plán města Liberec. Druhá citovaná pasáž obsahuje pouze triviální popis předmětu změny, nikoliv důvody, které k vymezení plochy pro parkovací dům vedly. Změna č. 105 původního ÚPM Liberec či odkazovaná technická studie přitom nejsou nikde zveřejněny, nelze je dohledat. Obsah odůvodnění Změny Z2_C tak z pohledu požadavků stavebního zákona neobstojí. Veřejnosti neposkytlo toto odůvodnění možnost se dostatečně seznámit s důvody pro vymezení plochy nového parkovacího domu, veřejnost tak nemá možnost tyto důvody uvážit a následně buď podat či nepodat dostatečně konkrétní připomínky.

Nad rámec této připomínky otevřeně podotýkám, že jsem využil svého postavení zastupitele města a vyžádal si zaslání dokumentace Změny č. 105. To ovšem nikterak nemůže zhojit výše popsanou procesní vadu, a to ze tří důvodů. Za prvé, ani dokumentace této změny neobsahovala žádné konkrétní argumenty, data a výpočty, proč je na daném místě vhodné umístit parkovací dům. Za druhé, individuální zaslání dokumentace 105. změny zastupiteli města nemůže zhojit vadu, kdy ostatní veřejnost dostatek informací k důvodům změny Z2_C nemá a nemůže tak plně uplatnit svá procesní práva. Za třetí, Změna č. 105 se vztahovala k předchozímu ÚP Liberec. Nyní ovšem platí nový ÚP Liberec, který stanovil zcela nové řešení dopravní koncepce. Odůvodnění záměru na nový parkovací dům ve středu města tak nyní musí řešení nového ÚP Liberec zohlednit (k tomuto detailně dále).

Připomínky věcné

Neprokázaný aktuální nedostatek parkovacích míst

V ulici Fibichova je 102 placených parkovacích míst. Jak dokládají data o výběru parkovného (k dispozici na odboru správy veřejného majetku SML) i pozorování místních obyvatel, k obsazení všech parkovacích míst dochází pouze o víkendech v době letních prázdnin, a to nikoliv ve všech prázdninových víkendech, a nikoliv po celý den. K plnému obsazení parkovacích míst tedy dochází maximálně 20 dní za rok. Takový stav nelze považovat za dostatečný důvod k budování dalších parkovacích kapacit. Z hlediska negativních externalit osobní automobilové dopravy je naopak vhodnější, aby návštěvníci zoo zaparkovali v existujících parkovacích domech (parkovací dům Libereckého kraje, parkovací dům OC Forum) a k zoo cestovali MHD.

Co se týká potřeby parkovacích kapacit Technické univerzity Liberec (TUL), z výše zmíněných dat vyplývá, že v okolí TUL jsou v době výuky volné parkovací kapacity (102 míst ve Fibichově ulici), ale návštěvníci TUL je příliš nevyužívají. Pěší vzdálenost z kampusu TUL do Fibichovy ulice je přitom pouze cca 300 m.

Považuji za legitimní, že TUL chce zajistit parkovací kapacity pro tu část svých zaměstnanců, která potřebuje dojíždět autem. K tomu však již TUL učinila určité kroky – vyhradila pro zaměstnance část parkovacích míst, která jsou v okolí TUL zřízena na jejích pozemcích. Jsem však přesvědčen, že není v zájmu občanů Liberce, aby TUL zajišťovala parkovací kapacity pro studenty. Hrozí totiž riziko dopravní indukce. Pokud budou mít studenti snadnou a levnou možnost parkování v blízkosti TUL, bude více z nich využívat automobily. Již dnes přitom existuje určitý počet studentů, kteří jezdí autem z kolejí Harcov ke kampusu TUL, přestože je k dispozici MHD a vzdálenost je možné snadno absolvovat pěšky.

Nesoulad s řešením dopravní koncepce nového ÚP Liberec

Nový ÚP Liberec stanoví zásadně nově koncepci dopravní obsluhy středu města, a to s cílem ochrany jeho prostředí před automobilovou dopravou. Viz ustanovení D.1.2.6.:

Na kostře sběrných komunikací tvořených plochami dopravy silniční (DS) provádět celkovou reorganizaci k ochraně centrální zóny, obytných území a atraktivních uličních prostorů před zbytnou průjezdnou dopravou a ke zlepšení dopravního propojení stávajících i rozvojových částí města.

Tohoto cíle dosahuje nový ÚP Liberec vymezením vnitřního okruhu, který by měl na sebe stáhnout obsluhu centrální části města. Viz ustanovení D.1.2.7. a D.1.2.8.:

Na obvodu centra města vytvořit vnitřní sběrný okruh vymezený ulicemi Na Bídě, M. Horákové, Košická, Hanychovská, Švermova, "Nová Žitavská", Sokolská,

jako součást okruhu realizovat tunelové úseky mezi křižovatkami Sokolská x "Nová Pastýřská" a Jablonecká x Na Bídě – koridor CNU.1.1.DS, a mezi křižovatkami Košická x Nákladní a Hanychovská x Ještědská – koridor CNU.9.2.DS, plochy: P.9.42.DS, P.9.60.DS, D.1.2.8

Do vybudování tunelových úseků vést vnitřní sběrný okruh ulicemi Na Bídě, M.Horákové, Košická, průtah I/35, "Nová Žitavská", Sokolská, "Nová Pastýřská", Durychova, Vítězná, Husova, Klášterní, Jablonecká s místními úpravami – plochy: P.1.23.DS, Z1_A-P.1.32.DS, P.1.33.DS, P.1.38.DS, P.1.68.DS, P.1.113.DS, P.9.60.DS, P.10.118.DS,

postupně prověřovat organizační a následně realizovat stavebně technická opatření k omezování příčných průjezdů územím centra uzavřeným vnitřním sběrným okruhem.

Ve vazbě na tento vnitřní okruh jsou pak ve středu města vymezeny koncepční značky "PG", které dle ustanovení D.1.5.5. obsahují požadavek na zajištění veřejného parkování (např. na pozemcích bývalé Textilany, u ulic Pastýřská, Frýdlantská, v rozvojové lokalitě Perštýn apod.). Tato koncepce je už dokonce naplňována, např. výstavbou parkoviště na Nové Pastýřské, parkovacího domu u krajského úřadu, či přípravou projektu "Central Station" zahrnujícího i kapacitní parkovací dům u nádraží

Umístění parkovacího domu, který by měl mít účel i tzv. veřejného parkování (tedy i pro zoo) do areálu TUL je z tohoto hlediska rozporné se stanovenou koncepcí nového ÚP Liberec. Dopravní obsluhu centra města totiž zatahuje do obytné zóny. K uvažovanému vjezdu do parkovacího domu budou auta projíždět rezidenčními oblastmi – buď po ulici Masarykova, nebo po ulici Fibichova. Přesně tomu chce dle výše uvedených citací nový ÚP Liberec zabránit.

Nedůvodnost dalších parkovacích míst pro TUL

Druhý veřejně deklarovaný důvod pro výstavbu předmětného parkovacího domu jsou potřeby Technické univerzity Liberec. Vzhledem k tomu, že tyto potřeby nejsou v dokumentaci nijak vyčísleny a podepřeny, je možné zpochybnit je pouze v obecné rovině. Budovy, které v areálu nově vznikly v minulých letech, byly zjevně povoleny i se souhlasem silničního správního úřadu, splnily tedy požadavky na zajištění adekvátního počtu parkovacích míst. Areál TUL na Husově ulici již nemá žádný významný prostor pro umístění dalších staveb. V novém ÚP jsou kolem stávajících budov vymezeny plochy veřejné zeleně (ZP) a nový ÚP nevymezuje v areálu kromě drobné plochy přestavby T.2.36 žádné plochy změn. Plocha T.2.36 je přitom vymezena v místě stávající komunikace; vzhledem k prostoru, kde je vymezena, nemůže přinést zásadní navýšení kapacity TUL. Ve změně Z2_C je nově vymezena plocha pro parkování uživatelů areálu TUL, i když zde není umístěna žádná budova rozšiřující její kapacitu. To samo o sobě zpochybňuje, že je parkovací dům vůbec potřeba.

Zároveň je třeba doplnit, že řešení parkování v areálu TUL zdaleka nevyčerpalo jiné možnosti, jak zajistit vyrovnanou parkovací kapacitu vůči potřebám areálu. Jak je rozepsáno výše, studenti mají mnoho jiných možností, jak se do školy dopravovat. Z hlediska principů udržitelného rozvoje a fyzické kondice studentů je naprosto nevhodné vytvářet pro ně podmínky pro dojíždění do školy autem. Navíc způsobem, kdy se areál rozšíří na úkor veřejné zeleně.

Zásah do mé právní sféry

Bydlím na Jizerské ulici v městské části Liberec – Starý Harcov a plánovaný parkovací dům je cca 1 km od mého bydliště. Většina mých cest a cest mojí rodiny vede směrem do centra prostorem vymezeným ulicemi Husova, Fibichova a Masarykova. Právě na těchto ulicích se výstavbou nového parkovacího domu v areálu TUL nejvíce zvýší dopravní zátěž. Jak popisuji výše, dopravní obsluha zoo i dopravní obsluha areálu TUL může být přitom řešena jinými způsoby. Pokud město Liberec na základě jasných důvodů a dat neprokáže, že tyto jiné způsoby jsou nedostatečné či nefunkční, není možné, aby vymezením plochy pro nový parkovací dům dále zhoršovalo životní prostředí moje, mé rodiny i všech obyvatel v této části města.

V Liberci, dne 27. 2. 2025.

S pozdravem,

Ing. Jan Stárek