Loading…

Co se událo na lednovém zastupitelstvu?

Územní plán se odkládá nejdříve do roku 2021; Dopravní podnik potřebuje úvěr 43 milionů kvůli korupci ve veřejných zakázkách; vyhlašují se fondy, i když téměř všichni shodně tvrdí, že nově nastavená pravidla jsou špatná; vedení města chce vykoupit vybydlené ubytovny; 14 milionová pokuta za MS 2009 se po vinících vymáhat nebude. Alespoň že rekonstrukce bazénů město ještě posoudí.

Územní plán nejdříve v roce 2021

Před volbami hodně politiků slibovalo co nejrychlejší schválení. Ti samí dnes předkládají postup směřující ke schválení nejdříve v roce 2021, možná až v roce 2022.

Jak je to možné? S návrhem územního plánu, který připravil Tibor Batthyány, nesouhlasí tzv. dotčené orgány státní správy. Bez jejich souhlasu není možné územní plán vydat. Radnice navíc dosud nezačala vyřizovat námitky a připomínky, které byly k územnímu plánu podány, i když je má všechny pohromadě už od července (!).

K tomu všemu návrh územního plánu není zpracován na základě pokynů schválených zastupitelstvem, jak nařizuje stavební zákon, ale na základě svévolných úprav bývalého primátora Batthyányho. Takže po vydání územního plánu celkem reálně hrozí napadení celého procesu u soudu a v nejhorším případě i zrušení celého územního plánu.

Nechceme se s tímto scénářem smířit. Myslíme si, že by mohla existovat rychlejší a právně bezpečnější cesta, jak se dostat ke schválení územního plánu.

Na výboru pro územní plánování jsme proto navrhli jiný postup, zatím ale byl koalicí odmítnut. Společně s Karolínou Hrbkovou ze Změny pro Liberec necháváme proces pořizování územního plánu posoudit Ministerstvo pro místní rozvoj. Požádali jsme radnici o několik důležitých podkladů, zejména o informace, proč dotčené orgány s územním plánem nesouhlasí. Jasněji bude v únoru, až všechny podklady shromáždíme.

Potýkáme se však s obstrukcemi radnice. Ta si za vydání podkladů k územnímu plánu chce naúčtovat těžko uvěřitelných a těžko akceptovatelných 3 360 Kč. Jsme přesvědčeni, že tento postup je v rozporu se zákonem o svobodném přístupu k informacím. Nezbývá nám proto, než na tuto zdržovací taktiku podat stížnost ke Krajskému úřadu.

Úvěr pro dopravní podnik

Po zásahu policie v dopravním podniku je jasné, že DPMLJ díky předchozímu vedení přijde o desítky milionů dotací. Tyto peníze nyní chybí a dopravní podnik si musí vzít úvěr přes 40 milionů, za který má ručit město (bod 24). V dopravním podniku však stále zůstává velká část původního managementu, která je za tyto i jiná pochybení přímo odpovědná. Na ručení se navíc nepodílí Jablonec nad Nisou, který dopravní podnik spoluvlastní a jehož zástupci bránili odvolání předchozího ředitele Vejnara a předsedy představenstva Šulce, kteří současné problémy způsobili a jsou nyní stíháni policií.

Nižší dotace na veřejnou zeleň

Byly vyhlašovány dotační fondy, mezi nimi i Ekofond. Nejenže se rozděluje o 0,8 mil. méně než v minulém roce, nové vedení se navíc rozhodlo, že změní dotační pravidla a hodnocení, která znevýhodní především malé projekty aktivních občanů. Autorem změn byl Ivan Langr a nutno říct, že změna se opravdu nepovedla. Jde z velké části o převzetí systému z kraje, ale s pár zásahy vlastní tvořivosti, které z nich udělaly poněkud nepovedeného kočkopsa. Díky mnoha připomínkám chybělo kladné stanovisko výboru pro rozvoj a životní prostředí – jeho členové se pod tuto podobu nechtěli podepsat. Většina zastupitelů se nakonec ukázala jako konstruktivní a shodla se, že i když jsou pravidla špatná, tak menším zlem bude fond i tak vyhlásit, ale souběžně s tím začít pracovat na změnách na příští rok. Základní připomínky jsme již zaslali.

Pozitivní zprávou naopak je, že radnice zavede systém Grantis, který by měl v příštích letech výrazně zjednodušit podávání dotací, a to hlavně u opakovaných žadatelů

Ubytovny

Zastupitelstvo také bralo na vědomí záměr vykoupit vybydlené domy v zoufalém stavu, které p. Urban vesele užíval pro svůj byznys s chudobou. Domy sloužily jako ubytovny, majitel vybíral neadekvátně vysoké nájemné, do domů neinvestoval a jejich okolí se logicky stalo epicentrem problémů se sousedy. No, a nyní, když je situace neúnosná, je zde záměr města tyto ruiny vykoupit a následně z dotací buď rekonstruovat, nebo zbourat.

Ano, asi je to jedno z možných řešení. Jen nám to přijde jako docela ideální zakončení podnikatelského záměru pana Urbana a vytvoření ne zcela vhodného precedentu.

Jsme přesvědčeni, že město by mělo naopak využít veškerých svých kompetencí, aby donutilo majitele ubytoven stav řešit za své prostředky. Nástroje na to má. Kontroly ze stavebního úřadu, z hygieny, z životního prostředí. Tvrdé sankce, a to opakované. A v případě neřešeného havarijního stavu demoliční výměr, ale nikoliv na účet města.

Vzhledem k tomu, že od občanů města víme, jak tvrdě dokáže stavební úřad postupovat třeba i v případě stříšky nad garáží (pokud zrovna nepatříte mezi vyvolené, kteří naopak mohou stavět i na nezastavitelných pozemcích), tak by bylo fajn, kdyby stejně tvrdě zakročil i tam, kde je to skutečně třeba.

Krátce

Vedení města nehodlá vymáhat 14 milionovou pokutu za MS 2009, prý by to bylo problematické a nákladné. Ani nová koalice zatím neřeší problémy na stavebním úřadě. Blokování odpojování od teplárny stále pokračuje.

Na závěr alespoň jedna dobrá zpráva. Františkovský bazén snad ještě nedostal definitivní stopku tak, jak to ještě minulý týden jednoznačně zaznělo na tiskové konferenci po Radě města z st primátora Jaroslava zámečníka. Zřizuje se pracovní skupina, která by měla posoudit, jak s bazény v Liberci naložit. Třeba se společně dobereme k dobrému výsledku pro celé město.

Jaromír Baxa, Zuzana Kocumová (LOL!)